сайт за: ПРЕЖИВЯВАНЕ ПРИКЛЮЧЕНИя ПЪТУВАНЕ

Атина – връщане

Славяна Янева

Уви, моето приключение с кораба приключи!  Беше вълнуващо и незабравимо.

Това е последен разказ към поредицата на Славяна Янева. За пропусналите, подреждаме хронологично всички истории от круиза по Средиземно море:

Част 1 Атина – Пирея – пълен напред!

Част 2 На кораба

Част 3 Милос първа спирка

Част 4 Миконос втора спирка

Част 5 Кушадъсъ /Турция/ Ефес

Част 6 Крит /Ираклион/

Част 7 Родос /Гърция/

Част 8 Санторини /Гърция/

Част 9 Атина – връщане<<читателю, тук си!

Пристигнахме много рано на пристанището в Пирея.

Пет часа.

Закуска… На кого му се яде толкова неприлично рано?! Слизането трябва да е експедитивно. До седем да си напускал кораба. Подканят те многократно по интеркома.

Оставяш си куфара пред каютата и ако можеш да се докопаш до асансьор е чудесно. Всеки мъкне нещо. Сувенири, подаръци. С две думи е паднал голям пазар… Ние обаче успяхме да наместим всичко в нашия куфар. Аз накрая седнах отгоре да го до натъпча, както обикновено правя, когато стягам багажа си…😎 и го затворихме.

Има пасажери, които се прекачват на друг плавателен съд и продължават. Така например се запознах с една двойка австралийци, младоженци. Те правеха своето сватбено пътешествие. От този круиз се прехвърляха на друг и тръгваха да обикалят Испания.

Имаше групи, които правеха околосветско пътуване. Разбрах от нашия приятел, българския келнер, че едно такова пътешествие е от порядъка на 40 хиляди евро. Изобщо да пътуваш из морета и океани си е начин на живот.

И за екипажа и за хората, предприели околосветско пътешествие… А съвети какво да си носите и с какво да се съобразите специално за морски пътешествия има в рубриката на сайта: „Препоръчваме“. Виж тук! >>

На разходка из Атина. Двете.

И така – заключихме нашия куфар, едвам го навряхме в сейфа на пристанището. И решихме да се ориентираме накъде да поемем. Имахме цял ден на разположение. Предварително бяхме решили да си вземем Hop-on Hop-off автобус и да спираме и разглеждаме, където ни хареса. После се качвахме след час-два на следващия по маршрута и така цял ден.

Основната ни цел беше Акрополът – символ на древна цитадела, най-известният запазен старинен град в Гърция.

Въпреки наличието на много различни Акрополи из цялата страна, поради значимостта си за историята на Древна Гърция, именно този е наричан накратко Акропол. Датира още от Микенската епоха (II хил. пр. Хр.) и се смята, че на него е бил разположен царски дворец.

Адската жега, липсата на растения, напечените камъни и изключително натрапчивите, дразнещи, най-малко 3 на брой строителни крана. Течеше реставрация…

Акрополът е в ремонт

През 447 година пр. Хр. по инициатива на Перикъл на Акропола започва ново строителство.

Да отдадем почит на дядо ми. И неговата история за Перикъл. Да взема да я разкажа тук… Отварям една голяма скоба.

Дядо ми Ангел е завършил класическата гимназия… /той е роден през 1920 г, значи ви става ясно че е завършил през 1939, тогава е имало 12 класа, от които 5 гимназиални/.

Имали един знаменит историк, изключително разсеян и един съученик, който напипал слабото място на въпросния преподавател. Винаги, когато го изпитвали, можело да е съвременна история, така завъртал нещата, че още на второто изречение започвал с името на легендарния Перикъл и даскалът включвал на момента. До тогава явно бил някъде другаде. „Перикъл, ли каза?! О, я ни разкажи за Перикъл!“. И младежът започвал и така отървавал часа, изпита и получавал отличен… Та по повод на историята за Перикъл дядо ми беше научил всичко и явно и на него му беше любима историческа личност. Не е лесно 5 години само за Перикъл да слушаш…

Истината е, че Перикъл оставя т. нар. епоха на „Златен век“ в историята на Древна Атина. Привлича най-добрите за времето си строители под ръководството на прочутия скулптор Фидий, който е имал единен художествен замисъл за целия ансамбъл. Архитекти са били Иктин и Каликрат.

Странно съчетание - съвременна техника и древност
Странно съчетание – съвременна техника и древност

През 437 г. пр. Хр. започва изграждането на Пропилеите на Мнесикъл – монументалният вход към Акропола. Пропилеите са завършени през 432 г. пр. Хр. От дясната страна на Пропилеите се издига малкият йонийски храм на Атин-а Нике. Той е завършен между 421 г. пр. Хр. и 415 г. пр. Хр.

Няма да ви занимавам с исторически, архитектурни и фактологични данни. Само ще кажа, че го минахме диагонално и общо взето се спряхме на тези за нас ценни паметници, защото беше адска жега. И отидохме в музея остреща.

Музеят отваря врати през 2009 г. На площ от 14 000 квадратни метра са изложени близо 4000 обекти.

Разположен на югоизточния склон на Акропола, на древния път, водещ до „свещената скала“ в класическия период, само на 280 метра от Партенона, музеят е най-голямата модерна сграда, построена толкова близо до древния обект.

В музея, статуи от Акропола

За жалаещите да го посетят давам кратка ориентация: входът към сградата е на улица „Дионисио Ареопагиту“ и в непосредствена близост до метростанция Акрополи, червената линия на метрото в Музеят на Акропола в Атина (на гръцки: Μουσείο Ακρόπολης).

Този музей много ни хареса.

Има три етажа и подземие – на първия етаж вървиш по прозрачен под и виждаш разкопките отдолу. Фактически е изграден върху руините на част от римската и ранно византийската Атина. Уникално преплитане на исторически сюжети.

А вторият и третият етаж са на същия принцип – гледаш два етажа надолу през стъкло. С климатизация, зали за конференции, където постоянно има гостуващи експозиции и тематични кътове.

В колекцията има артефакти, намерени на хълма и околните склонове, от гръцката бронзова епоха до римската и византийската Гърция.

Атинският Акропол

Най-много ни хареса последният етаж.  Беше изключително интересен – там можете да видите останали и съхранени фризове от Партенона. И да гледате невероятен филм за историята на тази уникална сграда. Знаете ли, че фактически Партенонът е енциклопедията от камък, която ни предава през вековете информация за растения, животински свят, бит и култура за древното „съвремие“? Червената книга от преди Христа!? Колко растения, животни, култури са изчезнали. Вярно, че и времето не е никак малко – няколко хиляди години, но как нищо не сме съхранили… Изчезнало е безвъзвратно.

А цялата стена към цитаделата е остъклена и на трите етажа. Изобщо сградата е страхотна и като архитектура, и откъм съдържание.

Не ни се тръгваше от тук. Чисто, хладно, любознателно.

Отново се качихме на автобуса и решихме да слезем пред Парламента. Оттам се разходихме в градината. И в богаташкия квартал на милионерите.

Побродихме из бохемския район на художниците, обядвахме. Но някак си ми беше некомфортно и от жегата, и от многобройните бездомни хора, на които непрекъснато се натъквахме… Това създаде тъга и потиснатост от иначе богатата Атина. Силно контрастна.

И денят мина неусетно, трябваше бързо да се ориентираме към Пирея.

Взехме си багажа, препуснахме през кейове на огромното пристанище и проведохме пуническа война за качване в шатъла за летището.

Натъпкано, препълнено, задръствания и глъч – с екшън стигнахме терминала.

Ура! Към София.

Всички снимки от галерията може да разгледате на обичайното място.